Velsertraverse
De V&R opgave in optima forma
De Velsertraverse – een renovatiescope waar alles in zit
In 2023 is de Velsertraverse grondig gerenoveerd. Bij de inspectie van dit kunstwerk zijn door de opdrachtgever diverse ernstige schades aan de betonconstructie geconstateerd. Deze schades zaten rond de opleggingen, en bij de buitenzijde van de betonnen onderslagbalken.
Voortraject.
Vanuit de onderhoudsaannemer van RWS, De Jong Zuurmond is Civiele technieken deBoer al in het voortraject aangehaakt om een variantenstudie te doen naar we wijze waarop het kunstwerk hersteld kan worden. In deze afweging is techniek en methode, hinder en de wijze van herstel afgewogen om tot een optimale variant van herstel te komen.
Het herstel
Uit de inspecties die zijn gedaan kwam een omvangrijke renovatiescope naar voren. Om deze scope in korte tijd uit te kunnen voeren is er een innovatief plan bedacht. Er is een combinatie bedacht van vijzelwerk vanaf het rijdek- en vanaf de onderzijde. Daarnaast is besloten om het dek ca. 35cm op te vijzelen waardoor er voldoende werkruimte ontstond om de renovatiewerkzaamheden uit te voeren. De vijzelmethode is hiermee vastgesteld waarmee de scope van het werk ook definitief is gemaakt.
De scope
De keuze om het dek 35cm op te tillen heeft erin geresulteerd in een vastgestelde scope waarin de volgende zaken opgepakt zijn:
- Renoveren van de koppen van de betonnen onderslagen . Dit is gedaan door het HD waterstralen van de buitenzijde van de beton. De betondekking is verwijderd, waardoor de diepte scheuren in de beton zichtbaar zijn, zodat deze volledig constructief hersteld zijn.
- Het vervangen van alle opleggingen. De originele stalen opleggingen waren nog aanwezig maar functioneerde niet meer. Dit oplegsysteem is volledig vervangen op beide dekken voor rubber elastomeer opleggingen.
- Vervangen van de voegen, en de voegen meer ruimte gegeven. De bestaande voegen hadden te weinig dilatatieruimte. Daarom zijn de landhoofdvoegen open gezaagd en constructief hersteld.
- Diverse conserveringswerkzaamheden aan stalen en betonnen oppervlaktes. Door het opvijzelen van de brug, zijn diverse moeilijk bereikbare delen van de brug goed bereikbaar. De ingestorte stalen delen, en de oppervlakte van de betonconstructie is daarom volledig geconserveerd.
- HWA afvoer op de pijlers- en landhoofden vervangen. Lekkende voegen zijn in veel gevallen de oorzaak van betonschades op moeilijk bereikbare locaties. Bij dit project is daarom de HWA afvoer op de landhoofden en pijlers aangepakt.
- Diverse betonreparaties. In het geheel van het viaduct waren diverse betonschades vastgesteld die in deze renovatie zijn meegenomen. Dit waren schadebeelden die constructief zijn hersteld, als uitwendige oppervlakteschades.
Veiligheid en samenwerking
Veiligheid was bij dit project van het grootste belang. Omdat de Velsertraverse zich in een drukke omgeving bevind, en het spoor overbrugd, werkten we samen met verschillende specialisten en partners om alles soepel en volgens strikte veiligheidsnormen te laten verlopen. Zo zorgden we voor een gecontroleerde werkplek en stemden we af met betrokken partijen zoals ProRail om het treinverkeer te beschermen.
Eindresultaat
Na weken van zorgvuldige planning en een beheerste uitvoering van een complexe klus kunnen we trots zeggen dat de Velsertraverse weer helemaal klaar is voor de toekomst.
-
Locatie N197 - afrit A22
-
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
-
Hoofdaannemer De Jong Zuurmond
-
Cijfers/techniek Gegevens (kunst)werk: Verzorgen van de vijzel- en ondersteuningsconstructies . Vijzelen: ca 35cm 2 dekken van 1500 ton. Uitvoering betonherstel. Volledig vervangen van het oplegsysteem.
-
Periode Ontwerpwerkzaamheden: 2022 Realisatie: 2023. Waarvan volledige uitvoering in 10 weken.
Eén partij die de volledige renovatiescope uitvoert. Daar beheersen we raakvlakken mee!
Roy Grieving
Ass. projectleider Civiele technieken deBoer
Realisatietijd
10 wekenOpdrachtgever
RWSWeg
N197Opvijzelen
35 cmBestaan
Sinds 1957