Galecopperbrug
De Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht is de op één na drukste brug in het Nederlandse wegennet. Bij het onderhoud van deze brug speelt Civiele technieken deBoer een belangrijke rol.
Projectdetails
De Galecopperbrug is een volledig stalen tuibrug en bestaat uit 2 brugdekken. Het is technisch een complexe brug. In het verleden hebben we beide bruggen 1 meter opgetild zodat de doorvaarthoogte groter werd. In die periode zijn beide bruggen ook versterkt met grote stalen liggers welke aan de bestaande brug zijn gekoppeld. De combinatie Galecom heeft destijds ook de rijdekken voorzien van zeer hoge sterktebeton.
Civiele technieken deBoer heeft als onderdeel van de combinatie in de versterking van de bruggen een belangrijke rol gespeeld:
Scope deBoer 1e fase
- Het volledige oplegsysteem is vervangen en gewijzigd: de brug is compleet gevijzeld en de bolsegmentopleggingen zijn vervangen en oplegpunten zijn verplaatst;
- Beide bruggen zijn 1 meter opgetild: de brug is enkel bij de pijlers gevijzeld en het landhoofd niet: de brug is ‘bol’ gevijzeld;
- De extra stalen liggers zijn voorgespannen: t.b.v. de krachtsoverdracht van de oude brug naar de nieuwe liggers, zijn de liggers middels vijzeltechniek geactiveerd;
- De opleggingen van de pylonen zijn vervangen: de opleggingen zijn groter geworden vanwege belastingtoename;
- Er zijn vele hekken, afschermingen en looppaden onder- en in de brug aangebracht.
Het bleek ook noodzakelijk om de tuien van de Zuidbrug met enige spoed te gaan vervangen. Dat is een zeer complexe operatie omdat het het hoofddraagsysteem van de brug betreft. En dan ook nog terwijl de brug in gebruik blijft. De tuien vervangen betekent ook dat er vele aanpassingen aan en in de brug moeten worden gedaan. Ook hier heeft deBoer, samen met Rijnstaal weer een belangrijke rol gespeeld:
Scope deBoer 2e fase
- De pylonen zijn versterkt met extra staal: doordat belastingen gaan toenemen moesten de pylonen sterker zijn;
- Er zijn nieuwe ankerpunten in het brugdek gemaakt: het nieuwe tui-systeem is op nieuwe plekken in de brug verankerd. Zeer hoogwaardige staalwerkstukken zijn in de brug gemaakt;
- De opleggingen van de pylonen zijn weer vervangen: de opleggingen zijn opnieuw groter geworden vanwege belastingtoename.
- De bestaande pyloonkap moest plaatsmaken voor nieuwe, grotere zadels. We hebben een nieuwe pyloonkap ontworpen en gemonteerd.
-
Locatie Galecopperbrug A12, Utrecht/Nieuwegein
-
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
-
Hoofdaannemer Combinatie Galecom / KWS Infra
-
Periode actief 2012 - heden