Perstunnel Deventer
Een tunnel van 4.800 ton, persen over een afstand van 30m.
Projectsamenvatting
Al in 2000 is door de toenmalige minister besloten dat de overweg Oostriklaan in Deventer opgeheven zou worden. Daar bovenop werd in 2013 toegezegd de overweg Stationsweg te sluiten. Beide overwegen worden vervangen door een nieuw te realiseren tunnel ter plaatse van de spoorkruising met de Oostriklaan, welke ook dienst doet als perronconstructie.
Om langdurige hinder aan het spoor te voorkomen is de tunnel naast het spoortracé gebouwd, waardoor een verplaatsingsactie noodzakelijk was.
Door de complexe vorm en grote afmetingen van de tunnel was het niet mogelijk om deze met ‘conventionele schuiftechnieken’ te verplaatsen. In dit geval was opensleuf persen de beste optie.
Door gebruik te maken van cilinders met een slag tot wel 2200mm en zwaar uitgevoerde systeemkolommen waren wij in staat de 4.800 ton wegende tunnel over een afstand van 30m te verplaatsen.
-
Locatie Deventer
-
Opdrachtgever ProRail
-
Hoofdaannemer Van Spijker Infrabouw
-
Massa onderdoorgang 4.800 ton
-
Persafstand 30 meter
-
Perscilinders 6 stuks 680-tons cilinders