Hulpbrug A16
In 2024 heeft Civiele techniek deBoer in samenwerking Rijnstaal een uitdagend project uitgevoerd: het plaatsen van een hulpbrug voor 5 rijstroken in de A16 bij Rotterdam. Deze tijdelijke brug was nodig om ervoor te zorgen dat één van de drukste verkeerspunten van Nederland – bij het Terbregseplein, waar de A16 aansluit op de A13 en A20 – open kon blijven voor verkeer, terwijl het bestaande viaduct volledig nieuw gebouwd kon worden.
Projectdetails
Waarom was deze hulpbrug nodig?
Tijdens de uitvoering van de directe verbinding tussen de A16 en A13, De Groene Boog, bleek dat een bestaand kunstwerk (viaduct) niet meer voldeed aan de huidige veiligheidseisen. Het viaduct over de Hoofdweg moest zo snel mogelijk vervangen worden. Het vervangen van deze viaducten ‘met de winkel open’ is een erg complexe opgave, zeker in deze omgeving. Het voor langere tijd afsluiten van de A16 was geen optie. Hierom besloot Rijkswaterstaat twee tijdelijke hulpbruggen in de A16 te plaatsen op de plek van één bestaand viaduct: in het pinksterweekend van 2024 is het buitenste, meest Oostelijke viaduct volledig gesloopt, en daarvoor in de plaats deze hulpbrug neergelegd.
Een hulpbrug die aan strenge eisen voldoet
In de markt zijn tijdelijke bruggen beschikbaar, maar Rijkswaterstaat had zeer specifieke eisen voor dit project. De hulpbrug in de A16 moest namelijk voldoen aan de ROK (Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken). Dit is een strenger eisenpakket bovenop de standaard (NEN) normen en richtlijnen. Civiele technieken deBoer kreeg de opdracht om een hulpbrug te plaatsen. Rijnstaal heeft alle bestaande onderdelen opgewaardeerd en nieuwe hoogwaardige componenten gemaakt die volledig voldeden aan deze strenge richtlijnen.
Samen met Rijnstaal heeft deBoer bestaand materieel op een slimme manier ingezet en waar nodig uitgebreid om aan de ROK-eisen te voldoen. Dit heeft geresulteerd in een modulaire hulpbrug voor de hoogste verkeersklasse die niet alleen veilig en betrouwbaar is, maar ook toekomstbestendig. We kunnen deze brug na dit project hergebruiken in andere situaties.
Het montageproces
Het plaatsen van de hulpbrug, onder deze omstandigheden was geen eenvoudige klus. Van het bestaande kunstwerk is het meest oostelijke deel gesloopt. Vervolgens zijn er nieuwe funderingen aangebracht in de vorm van zware paalfunderingen welke ook als nieuwe definitieve funderingen gelden. De tijdsdruk was hoog. Tijdens het Hemelvaartweekend van 2024 moest het verkeer van de A16 én de Hoofdweg worden omgeleid, zodat de weg maandag weer open kon voor het verkeer.
De hulpbrug zelf bestond uit vier grote modules die vooraf in de fabriek waren gemaakt en voorbereid, en ter plaatse zijn geassembleerd. De 4 delen monteerden we tijdens het weekend ter plekke met behulp van SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporter). Hierdoor is de hulpbrug snel en efficiënt geïnstalleerd, in een weekendstremming.
Innovatie en duurzaamheid
Een van de belangrijkste kenmerken van dit project is dat we gebruik maakten van bestaand materieel en daarmee een circulaire oplossing hebben geboden. Door materialen te hergebruiken, hebben we niet alleen kosten bespaard, maar ook de impact op het milieu geminimaliseerd.
Bovendien voldoet de hulpbrug aan de hoogste veiligheidseisen, zoals vastgelegd in de ROK. Dit is een garantie voor de kwaliteit, robuustheid en duurzaamheid van onze constructies.
Een geslaagde oplossing voor een complexe uitdaging
De hulpbrug in de A16 is een uitstekend voorbeeld van hoe deBoer bijdraagt aan innovatieve oplossingen voor complexe infrastructurele vraagstukken. Dankzij de nauwe samenwerking met onze partners, een minutieuze en zorgvuldige voorbereiding, de inzet van circulaire materialen en een strakke organisatie, hebben we ervoor gezorgd dat het verkeer op één van de drukste punten van Nederland zo min mogelijk hinder ondervond. In december 2024 wordt de hulpbrug verwijderd en kan deze bij een volgend project weer worden ingezet.
Door onze expertise in tijdelijke constructies, samen met ons vermogen om aan strenge eisen te voldoen, blijven we met deBoer bijgedragen aan veilige, slimme en duurzame oplossingen voor de infrastructuur in Nederland.
Heeft u een vraag over zware tijdelijke bruggen of bent u benieuwd naar wat deBoer voor uw project kan betekenen? Neem gerust contact met ons op!
-
Locatie Rijksweg A16 - Knooppunt Terbregseplein - Rotterdam
-
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
-
Hoofdaannemer Combinatie Groene Boog
-
Afmeting hulpbrug 68m1 overspanning, 30m1 breed
-
Aantal rijstroken 5